Покинутий аеродром під Харковом: як рятують літаки та “вертушки” від вандалів

Newsroom побував у популярній туристичній локації та з’ясував, як зараз виглядає “цвинтар залізних птахів” і як його планують реанімувати.

У Вовчанську просто неба стоять понад два десятки літаків і декілька вертольотів. Дістатися до аеродрому з Харкова можна двома способами: громадським транспортом і на автомобілі.

У першому випадку доведеться приїхати на автостанцію №3 на площі Захисників України, 6 і там взяти квиток до Вовчанська. Проїзний коштує близько 60 гривень без урахування багажу. Від автовокзалу в районному центрі ходить кільцева маршрутка. Проїзд в ній коштує п’ять гривень. На ній можна доїхати до кінця вулиці Соборній в мікрорайон Сонячний. Звідти до пункту призначення залишається пройти пішки не більше 500 метрів. На особистому транспорті дорога від Харкова займе максимум півтори години.

photo_2021-06-01_15-37-51.jpg

Залишити автомобіль можна на майданчику перед аеродромом, правда, гарантувати збереження транспорту не може ніхто, оскільки традиційна стоянка тут просто відсутня. Однак цей факт мало кого зупиняє. У пік сезону – з червня по вересень – близько аеродрому можна побачити до 50 машин, що належать туристам і любителям ефектних фотолокацій. Потрапити на аеродром поки можна безплатно – КПП біля входу немає.

0.jpg

Умовно територію аеродрому можна розбити на кілька секторів. Основна частина літальних апаратів стоїть уздовж дороги праворуч. Всього на аеродромі спочиває 25 реактивних літаків Л-29, чотири “кукуруздника” АН-2 і сім вертольотів МІ-2.

1.jpg

Усі вони – в напіврозібраному стані, більшість літаків – без передніх шасі, часто з розкритими фюзеляжами. З кабін пілотів вандали та мисливці за кольоровим металом витягли все, що можна було відкрутити та розібрати.

photo_2021-06-01_15-36-57.jpg

photo_2021-06-01_15-37-02.jpg

photo_2021-06-01_15-37-01.jpg

8.jpg

photo_2021-06-01_15-37-51_2.jpg

У центральній частині локації стоять три “кукуруздника”. На площинах крил зяють дірки. 

photo_2021-06-01_15-37-28.jpg

На одному з велетнів АН-2, який стоїть між двох “братів” практично немає двигуна. “Серце” машини лежить на землі, а кабіна пілота буквально розкидана, ніби після прямого попадання снаряда.

photo_2021-06-01_15-37-07.jpg

3.jpg

У кінці аеродрому знаходиться напівзруйнований ангар. На майданчику перед воротами – “скелет” вертольоту МІ-2.

photo_2021-06-01_15-37-25.jpg

photo_2021-06-01_15-37-11_0.jpg

photo_2021-06-01_15-37-12.jpg

Усередині двоповерхової будівлі на спущених колесах коштує Л-29 зі слідами графіті на передній частині фюзеляжу.

photo_2021-06-01_15-37-25_7.jpg

photo_2021-06-01_15-37-23_3.jpg

У головному приміщенні – розруха, камені та сміття. Стіни розписані графіті. Подекуди можна розглянути написи.

photo_2021-06-01_15-37-24_4.jpg

photo_2021-06-01_15-37-23_2.jpg

Кілька “вертушок” також причаїлися в заростях клена. В їх компанію потрапив ще один “кукуруздник” АН-2.photo_2021-06-01_15-37-22_2.jpg

Всі вертольоти – в жалюгідному стані: на них відсутні лопасті, внутрішньої обшивки теж немає, в кабінах пілотів не залишилося жодного цілого приладу або важеля управління. 

photo_2021-06-01_15-37-18.jpg

photo_2021-06-01_15-37-13.jpg

photo_2021-06-01_15-37-19.jpg

Перспективи

За словами голови місцевої громадської організації “Кругозір. Мотивація” Максима Тєлєжнія, в останні кілька років технічний стан літаків на аеродромі значно погіршився. Чоловік зазначає, що три-чотири роки тому техніка була практично недоторканою.

“Щоб хоч якось запобігти нелегальному розбиранню авіатехніки, учасники нашої організації провели на території аеродрому кілька акцій. Хлопці взяли балончики з фарбою та залишили написи на фюзеляжах: “Не розбирай мене”. Ми розуміємо, що це не дуже дієвий спосіб, але, все-таки, краще, ніж нічого”, – зазначив Максим.

photo_2021-06-01_15-37-11.jpg

photo_2021-06-01_15-37-21.jpg

На думку активіста, врятувати літаки та вертольоти від мародерів можуть туристи.

“Якщо на території аеродрому створити парк розваг, це значно посилить туристичний потенціал локації. Наприклад, можна баскетбольні кільця вішати прямо на двигуни літаків, побудувати мотузковий парк або встановити сцену для виступів. Приплив охочих подивитися на аеродром позитивно позначиться і на бюджеті громади”, – ділиться активіст.

Як розповів кореспонденту Newsroom глава Вовчанської ОТГ Анатолій Степанець, то, в якому стані зараз перебуває аеродром – обурливо.

За його словами, раніше ця територія була у відомстві ДОСААФ. Тут проходили заняття Вовчанського авіаційного училища, яке готувало інструкторів-льотчиків, планеристів, парашутистів і вертолітників. В кінці 1980-х училище перевели в Запоріжжя, туди ж віддали частину літальних апаратів. Замість нього в Вовчанську створили авіаційно-технічний клуб, однак в 1991 році його розформували.

photo_2021-06-01_15-37-24_7.jpg

“Земельна ділянка, на якому зараз знаходиться покинутий аеродром, належить Міністерству оборони України та до нашого міста не має ніякого відношення. Не дивлячись на це, ми спробуємо зберегти потенційно привабливу туристичну зону. Протягом цього року плануємо розчистити чагарники, організувати стоянку для відвідувачів, поставити туалети. Також спробуємо залучити колишніх пілотів, інженерів і механіків, які в минулому працювали на аеродромі, і з їх допомогою відновити кілька літаків і вертольотів, а потім поставити техніку на спеціальний оглядовий майданчик. Адже зараз гуляти по аеродрому небезпечно. На сесії вовчанської міської ради, яка запланована на 15 липня, спробуємо знайти кошти та направити їх на розвиток цієї локації”, – підсумував чиновник.

Фото: Роман Шупенко

Працював кореспондентом та керував прес-центром у всеукраїнському виданні "КП в Україні"; був редактором регіонального сайту "Слобідський край"; редактором сайту KHARKIV Today; комунікаційним менеджером та журналістом у проектах USAID і Pact. Зараз — кореспондент та автор статей у Newsroom.
Показати всі пости

Коментарі